14 Ekim 2015 Çarşamba

Espresso

Bir önceki yazımda çoğu kahvelerin ortak noktasının espresso olduğunu söylemiştim. Espresso için kahve çekirdeklerinin koyu kavrulmuş ve türk kahvesine yakın bir incelikle çekilmesi gerekir. Espresso makinesinin kahve haznesinde sıkıştırılmış kahveden geçirilen sıcak suyun, kahvenin aromasını ve rengini alarak bardağa boşalması ile hazırlanan İtalya'ya özgü bir kahve çeşididir.

Ölçülere değinecek olursak:
  • Tek bir ölçü için yaklaşık 7 gr kahve yeterlidir.
  • Her bir ölçü için 30 ml 90 derece sıcak su kullanılır.
  • 30 ml suyun 25-30 saniyede kahveden geçirilerek bardağa boşaltılmasıyla espresso hazırlanır. Bundan uzun sürede akarsa renk koyulaşmaya ve lezzet bozulmaya başlar.


Espresso günümüzde sade olarak içilmesi dışında; yine bir önceki yazımda bahsettiğim gibi çoğu sütle hazırlanan kahvelerin bazı olarak kullanılır. 

Espresso fincanları türk kahvesi fincanlarından biraz daha küçüktür. Fincanda 30 ml'lik kahve bulunur. Bu da fincanın yarısından biraz daha fazlasını oluşturur. Bu ölçüye solo adı verilir. Bu ölçü az mı geldi? O zaman bu fincanın iki katı büyüklüğünde bir fincana iki kez kahve dolumu yapılabilir. Bu ölçü de doppio ile adlandırılır. Dubble shot espresso diye de söyleyebilirsiniz :) 



Ve araştırmalarım sonucu benimde yeni öğrendiğim espresso köpüğü.. Bu köpük İtalyancada 'creme' olarak adlandırılır. Espressonun ne kadar iyi olduğunu üzerinde oluşan bu köpükten anlayabiliriz. Köpük, kahvenin aromasının dışarıya sızmamasını sağlar. Ve kahve bitene dek kaybolmaz. İyi bir espressonun köpüğü kalın, kadifemsi ve rengi açık kahverengidir. Bu köpüğün iyi olması aynı zamanda yukarıda söylediğim gibi suyun kahveden 25-30 saniyeden fazla geçmemesine de bağlıdır. 

Ben ilk espressomu Starbucks'da denemiştim. Köpüğüne falan dikkat etmedim orda ne kadar iyi bir espresso yapılıyor bilmiyorum ama tartışılmazdır tabiki :) Sadece denemek  adına içmiştim o kadar. İlk ve son içişimdi :) Biraz sert gelmişti tabi o zamanlar kahve içmeye pek meraklı değildim :) Ama yakın bir zamanda tekrar içip deneyimlerimi paylaşırım :)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder